Anatomie těla na stropě Sixtínské kaple

Dva brazilští doktoři a amatérský umělecký pár ze Sao Paulo věří, že odhalili skryté pozadí lidské anatomie v renesančním uměleckém stropu Sixtínské kaple od Michelangela

Malby dokončené téměř před 500 lety, jasně barevné fresky namalované ve Vatikánské svatyni, kde jsou voleni papeži, jsou považované za jedno ze světově největších uměleckých děl. Zobrazují biblické scény, například takové jako "vytvoření Adama", ve kterém se Bůh natahuje k doteku s prstem Adama.

Gilson Barreto a Marcelo de Oliveira ale věří, že Michelangelo také zobrazil detailně na 38 panelech vnitřní anatomii. Kmen stromu není jen kmen stromu, ale je to také průduška. Zelená taška v jedné scéně je skutečné lidské srdce. Klíč k nalezení četných orgánů, kostí a dalších lidských částí břicha jsou "kódem" zobrazování Florentinského umělce. V podstatě, to je soubor někdy subtilních, někdy zjevných záchytných bodů.

"Proč to nebylo vidět předtím? Zřejmě proto, že velmi málo lidí má dostatečné anatomické znalosti. Já to vidím, protože to je má profese, " řekl Barreto, který je chirurgem v brazilském městě Campinasa.

Barreto a jeho známý Oliveira nejsou prvními lékaři, kteří viděli v malbách Sixtínské kaple lidské orgány. Před patnácti lety americký doktor Frank Meshberger poukazoval na figuru Boha obklopeného anděly, v nichž viděl dekorativní tvorbu, připomínající příčný řez lidského mozku. Věřil, že Michelangelo přirovnával boží dar duše pro Adama s božským darem inteligence pro lidstvo. Barreto přišel kvůli Meshbergerově teorii. "Řekl jsem si, že jestli je tam mozek, tak tam musí být i jiné orgány."

Hledal, s pomocí knih a obrazů z kaple, celou noc. Tvrdí, že našel šest dalších anatomických vyobrazení. Nálezy ukázal Oliveirovi a dále oba sondovali po celé tři měsíce. Projekt vyvrcholil knihou " tajné umění Michelangela, " které byla zveřejněná v Brazílii minulý rok. Mají doposud prodaných 50000 výtisků, což je na Brazílii velmi vysoké číslo. Vydání je sjednané i pro USA, ve španělštině a v portugalštině.

Součástí jejich výzkumu je objev dalšího americký doktora, Garabed Eknoyan, který našel figuru ledviny v panelu pravdy o "odloučení Země z vod."

Nakonec Barreto a Oliveira začali věřit, že Michelangelo měl záměr, aby za kódovanými zprávami každého panelu byla skryta pomoc divákovi, skrytý díl lidské karoserie. Některé záchytné body jsou námětové, jako "vytvoření Adama" nebo "vytvoření Evy", V nich kmen stromu vypadá jako průduška a boží purpurové roucho je reprezentací plíce viděné ze strany. Dá se říci "Bůh uděluje dech života do Evy ve scéně."

Další část kódu lze chápat podle toho, jaká čísla vytváří hlavní znak každého panelu. V "Cumaean Sibylině" scéně, dvě baculatá čísla jsou za objemnou, svalnatou ženou představující mytologickou věštkyni. Jeden cherubín má ruce na hrudi druhého. Čtyři další andělé pod malovaným pilířem zvedají své zbraně - Odhalená hruď, podle Barreta a Oliveira, Taška s červeně ozdobně lemovaným a bílým vinutím pověšené vedle Sibyly jsou srdce, bránice a aorta.

V"Sibyle" cherubín ukazující na jeho svíčky vedle ženy, je její lopatka ve světle reflektoru. Dva další cherubíni pod pilíři ukazují také na ramena. Jestli se díváme obráceně, rýha Sibylina oblečení a spodní části vypadá jako ztvárnění kosti u ruky nebo kosti pažní, a objímka připomíná rameno. "Říkáme si, že je to ve skutečnosti velmi dětský jazyk, protože to je vše o pohledech, osvětlení a ukazování, " řekl Barreto.

Když se konfrontované obrazy a fotografie z anatomických dílů postaví vedle sebe, Barreto a Oliveirova teorie je představitelná, ačkoli některé výjevy vyžadují trochu obrazotvornosti. Někdy až příliš mnoho.

"Problémem je, tvrdí umělečtí dějepisci, že příliš často jednoduše vidíme, co chceme vidět. " říká Dennis Geronimus, specialista na renesanční umění z University v New Yorku, která měla příležitost zkoumat některé z Barreto a Oliveirových "dekódovaných zpráv."

"Jejich závěry", říká, " jsou toho vizuálním důkazem. Sahají daleko za Michelangelův specifický slovník póz, gest a symbolických vztahů. Proč by Michelangelo skrýval kresby z lidských orgánů v Sixtínské kapli?" Barreto a Oliveira říkají, že jsou si jistí. Je dobře známé že Michelangelo a další renesanční umělci byli posedlí lidskou anatomií a lidským tělem. Existují i další příklady od umělců "skrývajících" objekty v jejich obrazech. V obrazech, které mohou být viděné pouze z určité perspektivy. Doktoři poslali svou knihu též k uměleckému dějepisci a k odborníkům na anatomii v Portugalsku. Chtějí znát jejich názor. Mají v plánu dotazovat se i ve Vatikánu.

"Nepovažujeme to za zábavu. Věříme, že je toto ohromný objev v umění, " říká Barreto. "Jedinou věc proto teď chceme udělat, rozšířit naše poznatky."

Zdroj: Reuters- internet, 27.6:2005, překlad Pachtová Ludmila